Home|Contact   
Willem Vos
Willem Vos

17e eeuwse scheepsbouwmeester in de 20ste eeuw

Willem VosWillem Vos is geboren op 10 maart 1940 in Broek in Waterland, een dorp boven Amsterdam. Vanwege vele meren, sloten en vaarten had iedereen in Broek wel een bootje. De houten jollen en schouwen van boeren en vissers wekten Willems grote belangstelling. Hout, schepen en geschiedenis zijn dan ook elementen waarmee hij vanzelfsprekend opgroeide.

In 1956 trad hij in dienst van de scheepswerf Het Fort in Nieuwendam van de fa. De Vries Lentsch, waar men houten schepen en luxe jachten bouwden. Hij leerde daar niet alleen het vak van scheepsbouwer, hij trof er ook de laatste resten aan van een ambachtelijke scheepsbouwtraditie met een geschiedenis van eeuwen die op het punt stond te verdwijnen.

In 1968 startte Willem Vos een eigen bedrijf in de restauratie van gebouwen en nieuwbouw van houten en polyester schepen. Het waren moeilijke tijden voor een ambachtelijke timmerman. De jaren zestig waren een periode van vernieuwing en modernisering. Aan met de hand gebouwde schepen voor dagelijks gebruik kwam steeds minder behoefte.

Willem, die nooit de ambitie had om luxe jachten te gaan maken maar altijd eenvoudige traditionele schepen, zoals botters en andere platbodems, wilde blijven bouwen, kon met zijn scheepstimmerbedrijfje steeds moeilijker opboksen tegen goedkope schepen van staal of kunststof. Toen hij bij de bank aanklopte voor krediet gaf men hem onomwonden te kennen dat zijn vak ‘als bezienswaardigheid' in een museum thuishoorde en er geen toekomst of markt was voor het soort bedrijvigheid wat hij uitoefende.

Twee opmerkelijke gebeurtenissen hadden Willem Vos ervan overtuigd dat zijn geliefde vak levenskansen had, mits hij het aan de tijdgeest zou aanpassen. Allereerst vond in 1975 de eerste Sail Amsterdam plaats. Het succes van die manifestatie gaf aan dat de belangstelling voor grote zeilschepen nog steeds enorm was. In Zweden was begin jaren zeventig het wrak van het schip Vasa uit 1628 geborgen. Duizenden mensen stonden in Stockholm in de rij om een kaartje te bemachtigen om het wrak te kunnen bekijken.

Toen drong het tot Willem Vos door: zijn vak was daadwerkelijk een bezienswaardigheid geworden, net als de bankdirecteur had gezegd. Als hij er in zou slagen een groot schip uit de 17e eeuw te bouwen, geheel volgens de 17e eeuwse traditie, dan zouden mensen vast en zeker bereid zijn ervoor te betalen om dat vak in vol bedrijf te kunnen zien. Dat zou de redding zijn van het vak en hem zelf weer toekomst geven. Maar dan zou het wel een spectaculair bouwproject van een echt groot schip moeten zijn. Willem Vos besloot dat hij een Oost-Indiëvaarder wilde gaan bouwen.

De kiel van de Batavia werd gelegd op 4 oktober 1985. De doop en tewaterzetting vonden plaats op 7 april 1995 in de aanwezigheid van H.M. de Koningin. In de tussengelegen jaren groeide de bouw van de Batavia uit tot een ongekend experiment in historische scheepsbouw, waar verschillende disciplines eendrachtig samenwerkten aan de totstandkoming van een uniek project.

Het bijzondere aan de prestatie van Willem Vos was dat hij erin is geslaagd om tegelijkertijd leiding te geven aan een scheepswerf, aan een historisch onderzoeksproject, aan een toeristisch bedrijf en aan een vrijwilligersorganisatie. Bij het terugtreden van Willem Vos als scheepsbouwmeester van de Bataviawerf in 2003, heeft het Bestuur van de Bataviawerf besloten een fonds op te richten, het Willem Vos Fonds.


Tekst uit het boek:
Tussen ambacht en wetenschap, Willem Vos en de bouw van de Batavia.
Bataviawerf, 2003

Nadere informatie en een inlichtingenformulier zijn te vinden op de eigen website van het Willem Vos Fonds: www.willemvosfonds.nl

 

Volg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op Twitter
Volg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op Twitter
Volg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op Twitter
Volg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op Twitter
Volg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op Twitter
Volg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op Twitter
Volg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op Twitter
Volg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op Twitter
Volg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op Twitter
Volg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op Twitter
Volg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op Twitter
Volg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op Twitter

Tweet wordt geladen...
Volg op Twitter >

Laatste Facebook bericht wordt geladen...
Volg op Facebook >

Copyright 2009 Bataviawerf, Ontwikkeling & Realisatie PM Webdesign, Swifterbant
Volg ons op Twitter
Bekijk ons op Flickr
Bekijk ons op You Tube