Home|Contact   
De zeilen van de Batavia
De zeilen van de Batavia

De Batavia heeft 10 zeilen en 2 bonnetten. Zeventiende-eeuwse zeiltuigage heeft geen echte mogelijkheden om zeilen te reven, anders dan ze gedeeltelijk in te nemen. Een bonnet is een strook zeildoek die met losse seizings aan het zeil is bevestigd. Als er meer wind staat, wordt de bonnet afgenomen. Het bezaanzeil en de fok van de Batavia hebben ieder een bonnet.

Met uitzondering van de bezaan, is de Batavia vierkant getuigd. Dat wil zeggen dat de zeilen zijn opgehangen aan ra’s die dwars op de lengte van het schip staan. De ra’s zijn met z.g. rakken aan de masten bevestigd en kan men hijsen en laten zakken.

De zeilen zijn vervaardigd van vlasdoek, waarbij de grotere zeilen van een zwaardere kwaliteit zijn vervaardigd dan de kleinere. Dit vlasdoek wordt geleverd op rollen van ruim 60 cm breed. Met de hand zijn de afzonderlijke banen tot één zeil genaaid.

Het totaal zeiloppervlak van de zeilen van de Batavia bedraagt 1180 m2. De afmetingen van de zeilen en hun gewicht staan hieronder vermeld. Sommige zeilen zijn rechthoekig, andere hebben een trapeziumvorm en daardoor een korter bovenlijk dan onderlijk. Bij een zeil spreekt men daarnaast niet van de hoogte, maar van de diepte.

NB: de gewichten van de zeilen betreffen uitsluitend het doek zelf in droge toestand. Een zeil kan bijna zijn eigen gewicht aan vocht opnemen. Ook zijn de lijketouwen niet meegerekend. Sommige zeilen kunnen wel twee keer zo zwaar worden als hieronder staat aangegeven.

 

zeilplan Batvavia

 

A: Schoverzeil of Grootzeil

Wordt gevoerd als onderste zeil aan de grote mast, aan de grote ra
  • Vlasdoek 1140 gram/m2
  • Breedte 20,85 m
  • Diepte 10,60 m
  • Opp. 221 m2

B Fok

Wordt gevoerd als onderste zeil aan de fokkemast, aan de fokkera
  • Vlasdoek 1140 gram/m2
  • Breedte 16,86 m
  • Diepte 8 m
  • Opp. 135 m2

B1 Bonnet van de fok

  • Vlasdoek 1140 gram/m2
  • Breedte 16,86 m
  • Diepte 2 m
  • Opp. 34 m2

C Bezaan

Wordt aan de bezaansmast langsscheeps gevoerd aan de bezaansroede als ‘latijnzeil’
  • Vlasdoek 1000 gram/m2
  • Bovenbreedte 19,10 m
  • Onderbreedte 14,60 m
  • Diepte 10,10 m
  • Oppervlak 85 m2

C1 Bonnet van de bezaan

  • Vlasdoek 1000 gram/m2
  • Breedte 14,60 m
  • Diepte 1,70 m
  • Opp. 25 m2

D Blinde

Wordt gevoerd onder de boegspriet aan de blinde-ra
  • Vlasdoek 820 gram/m2
  • Breedte 12,26 m
  • Diepte 6,30 m
  • Opp. 77,24 m2

E Grootmarszeil

Wordt gevoerd aan de grote mast, aan de grootmarse-ra
  • Vlasdoek 1000 gram/m2
  • Bovenbreedte 11,05 m
  • Onderbreedte 19,35 m
  • Diepte 14,25 m
  • Oppervlak 217 m2

F Voormarszeil

Wordt gevoerd aan de fokkemast, voormarse-ra
  • Vlasdoek 1000 gram/m2
  • Bovenbreedte 10,20 m
  • Onderbreedte 15,85 m
  • Diepte 12,40 m
  • Oppervlak 143 m2

G Grootbramzeil

Wordt als bovenste zeil gevoerd aan de grote mast, aan de grootbram-ra
  • Vlasdoek 910 gram/m2
  • Bovenbreedte 6,05 m
  • Onderbreedte 10,55 m
  • Diepte 5,65 m
  • Oppervlak 48 m2

H Voorbramzeil

Wordt als bovenste zeil aan de fokkemast gevoerd, aan de voorbram-ra
  • Vlasdoek 910 gram/m2
  • Bovenbreedte 5,10 m
  • Onderbreedte 9,60 m
  • Diepte 4,35 m
  • Oppervlak 32 m2

I Bovenblinde

Wordt gevoerd aan de bovenblindera aan de blinde steng, op het einde van de boegspriet; kleinste en lichtste zeil van de Batavia
  • Vlasdoek 820 gram/m2
  • Bovenbreedte 4,80 m
  • Onderbreedte 9,60 m
  • Diepte 6,50 m
  • Oppervlak 47 m2

J Kruiszeil

Wordt gevoerd aan de bezaansmast. Heeft als enige zeil zowel een ra aan de bovenzijde (kruisra), als aan de onderzijde (begijnera)
  • Vlasdoek 820 gram/m2
  • Bovenbreedte 6,70 m
  • Onderbreedte 11,40 m
  • Diepte 6,70 m
  • Oppervlak 61 m2

 

© Bataviawerf, Lelystad NL 2001

Volg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op Twitter
Volg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op Twitter
Volg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op Twitter
Volg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op Twitter
Volg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op Twitter
Volg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op Twitter
Volg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op Twitter
Volg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op Twitter
Volg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op Twitter
Volg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op Twitter
Volg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op Twitter
Volg ons op TwitterVolg ons op TwitterVolg ons op Twitter

Tweet wordt geladen...
Volg op Twitter >

Laatste Facebook bericht wordt geladen...
Volg op Facebook >

Copyright 2009 Bataviawerf, Ontwikkeling & Realisatie PM Webdesign, Swifterbant
Volg ons op Twitter
Bekijk ons op Flickr
Bekijk ons op You Tube